Neveljünk olvasókat!

Égigérő

Gyerekkönyves újdonságok - 2019. szeptember

2019. október 12. - Réka Czakó

id22-314969.JPG

Sikerült átböngészni a szeptemberi gyerekkönyves újdonságokat és azt kell mondjam, ismét tele vagyunk izgalmas megjelenésekkel. 

A legkisebbeknek a Scolar érkezett gyönyörűséges lapozókkal pillangóval és madárkákkal és interaktív könyvecskék is a könyvesboltok polcaira kerültek, amelyekben kisnyuszit lehet fürdetni és lefektetni. Esti rutin kialakításához jó kis segítséget jelenthetnek. Maszat rajongóknak jó hír, hogy nagyon úgy tűnik, Sári külön sorozatot kap.

A Neveljünk olvasókat! csoportban sokszor szóba kerül, hogy meséken keresztül hogyan tudjuk elmagyarázni a kicsiknek, hogyan védjék meg magukat ügyesen-okosan a közösségben. A Berci sorozat legújabb része, a Berci azt mondja, állj! jó kis beszélgetésindító lehet ehhez a témához. Tóth Krisztina Malac és Liba-sorozatának első része is megjelent és javaslom, még most csatlakozzatok rá a sorozatra, mert igen ígéretesnek tűnik. A szöveg a már jól ismert "Tóth Krisztina-minőséget" hozza és az illusztrációk is nagyon édesek. Szerintem szeretni fogjátok. :)

Interaktív, útválasztós könyv a "Hahó királyfi! Merre vagy?". Ez nem csak otthonra de ovikba is jó választás lehet. Érdekes lehet látni, hogy az ovisok egymással megbeszélve milyen megoldásokat választanak az egyes helyzetekre. Persze otthonra sem utolsó mulatság egy ilyen történet.

A "Mackó és zongorát" már többször ajánlottam nektek és végre itt a folytatás is, ami ismét nagyon fontos témákat jár körbe: barátság, egymás támogatása, a féltékenység és a siker fogalma.

Ebben a hónapban nemzetközi bestseller-ekből sem volt hiány. Végre hozzánk is megérkezett Németország egyik legnagyobb könyvsikere, a kezdő olvasóknak is "emészhető" A nap amikor nagymama tönkretette az internetet. Már a cím is nagyon izgi, ugye? :D

Szintén külföldi sikerkönyvek a Viharok őrzője és a Sophie és a tetőjárók. Nem véletlenül! Magával ragadó történetekről van szó kis- és nagyobb kamaszoknak. Bár tudom, hogy sokszor nehéz ezt a korosztályt olvasásra bírni de ezekkel a könyvekkel érdemes próbálkozni.

Tudom, hogy lassan az összes könyvet felsorolom a listáról de három címet még feltétlenül ki kell emelnem. Vadadi Adrienn Miénk a színpad kötete igen izginek tűnik és nálunk erősen kívánságlistás lett. A nagyobbaknak szóló "Szabadulószobás fejtörők"-et én biztosan bevinném középsuliba ha ennyi idős diákokat tanítanék és a Manó Könyvek Szavak kékben című könyvét sem hagynám ki a következő beszerzésen ha tizenéves kamasz olvasó lenne a közelemben.

És a többi, és a többi... Már megint nem sikerül leállni! Inkább nézzétek meg és válogassatok magatok! :D

Tovább

Ezek a legnépszerűbb retro gyerek- és ifjúsági könyvek

Kicsiknek mesés csoda, szüleiknek megunhatatlan időutazás

10372069_636206639798978_5172384942326596302_n.jpg

Úgy emlékszem, hogy a mi gyerekkorunkban sok volt a csend és sok volt a tengés, lengés, "csak" létezés. Volt idő és figyelem, hogy ezerszer lapozzuk át ugyanazt a könyvet. Pontosan ismertük a Kippkopp összes katicáját, a kakas farktollainak színeit a Vidám mesékben, a mesélő erdő utolsó fájának utolsó odújában lakó mókusokat. Ezerszer képzeltük el a sötét északi erdőben bolyongó Ronját és ha a szüleinknek nem volt este ideje vagy kedve mesélni, akkor Halász Judit és Mirr-Murr "ugrott be" helyettük, hogy ne feküdjünk le mese nélkül.

Tovább

10 ok, hogy miért olvass verset a gyerekeddel + 60 rímes kedvenc a legjobb klasszikus és kortárs gyerekversekkel

baby-babysitter-babysitting-1741231.jpg 

Mondanám, hogy gyermekkorom óta nagy versrajongó vagyok, de nem mondanék igazat. Bár emlékeim szerint igen sok könyvet elolvastam gyerekkoromban, de a versek valahogy nem kerültek közel hozzám. Versmondó versenyeken is rendszeresen indultam de aki járt a 80-as években ilyen megmérettetésen az tudja, hogy ezek a rendezvények sok mindenről szóltak de a versek megszerettetése talán nem volt ezek között. Csak remélni tudom, hogy ez, az azóta eltelt 30 évben megváltozott és már izgalmasabb, a gyerekekhez közelebb álló művek is előkerülnek olykor-olykor. 

Felsős korunkban azért változott valamicskét a helyzet, mert a szentesi sulink lelkes ex-drámais tanára, Szilágyi Gábor és anyukája, Marika néni egy színjátszó-szakkörbe gyűjtött bennünket és évről-évre egy szuper, egész estés Deák-Diák-Show-t is csináltunk, végén a 8. osztályosok fináléjával. A finálénk egy "csupa verses, LGT-s, Koncz Zsuzsás-Bródy Jánosos" műsor volt. Ha jól számolom, 92-ben történt mindez +14 évesek voltunk... Tehát olyan lázadósra vettük a figurát. :D A próbákon a dalok szövegeiről és versekről beszélgettünk...és a világról, ami éppen akkor körülvett bennünket. Ami bizony izgalmas és reményekkel teli volt. A próbák és beszélgetések segítségével már össze tudtuk kötni a tanult verseket és a valóságot. Nagyon okosnak és végtelenül "művésznek" gondoltuk magunkat! :D

Aztán valahogy megint eltávolodtam a versektől és meg kell mondjam, hogy Borcsám születéséig nem is nagyon találtam vissza. Aztán kezembe kerültek a kortárs gyerekversek és verses mesék és a gyerek rajongása meggyőzött arról, hogy ezzel a dologgal érdemes többet foglalkozni. Egy szó mint száz, bizony rákattantunk a gyerekversekre. 

Igyekeztem végiggondolni, hogy nekünk és a körülöttünk verseket olvasó családoknak miben segítettek a versek és a "Neveljünk olvasókat!" csoport olvasó családjainak kedvenc verses kiadványaival kiegészítve most meg is mutatom nektek: 

Tovább

Gyerekkönyves újdonságok - 2019. július-augusztus

id22-314094.jpg

A nagy nyári lazsálás után mi mással is indíthatnánk a szeptember hónapot, mint a nyári könyvújdonságok szemrevételezésével. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nálunk a nyár leginkább a polcon már régóta várakozó könyvek kiolvasásával (vagy legalábbis csomagba/bőröndbe/hátizsákba cipelésével) telik és a nyári felhozatalt csak a már nyugisabb, egy helyben ülősebb őszi könyvesboltozások, könyvtárazások alkalmával sikerül jobban szemrevételezni. 

No de ami késik, az nem múlik! Most jól megmutatom Nektek azokat a könyveket, amelyek a nyáron születtek és szerény véleményem szerint izgalmasak lehetnek számotokra.

Tovább

Nevelj te is olvasót! Ezeket a lépéseket követve juthatsz el a mondókázó totyogóstól az olvasó kamaszig

add_a_heading_10.png

Azt ma már szinte minden szülő tudja, hogy a mesélés és az iskolások önálló olvasása rengeteg pozitív hatással van a gyerekek értelmi- és érzelmi fejlődésére, tanulmányi képességeikre, eredményeikre és nem utolsó sorban a szülőkkel és kortársaikkal való kapcsolataikra.

De hogyan jutunk el a pici baba ringatásától az olvasó kamaszig? Milyen lépcsők vezetik végig a gyerekeket a mondókázástól az első önálló olvasmányokig? Mikor, mit és hogyan érdemes olvasni nekik és mikor jönnek el azok a pontok, amikor megérnek a kicsik szellemileg és érzelmileg arra, hogy "szintet lépjünk" az általunk olvasott könyvek tartalmát ill. illusztrációit tekintve? 

A következő pár gondolatot azok alapján a kérdések alapján jegyeztem le, amelyek gyakran felmerülnek a "Neveljünk olvasókat!" csoport közös agyalásai, ötletelései során. Hiszen a babaváró kismamáktól és kispapáktól kezdve a több unokás nagymamákig és nagypapákig sokan szeretnék látni, hogy mi is a folyamata az olvasóvá nevelésnek. Vagy talán helyesebb úgy fogalmaznom: szeretnék látni, hogy van folyamata az olvasóvá nevelésnek!

Sok éves tapasztalatom azt mutatja, ha rendszeresen mondókázunk, mesélünk, ha időben észrevesszük a gyerekünk változó igényeit vagy éppen azt, ha egy kis "toporgásra" van szüksége az addig elért szinten (de azt is igyekszünk változatos, érdekes történetekkel megoldani), akkor szépen haladhatunk addig a pontig, amikor már a közös olvasások mellett megérkeznek az első önálló olvasmányok és a kis molyunk egyre inkább a saját maga irodalmi ízlése alapján kezd el válogatni.

De azoknak a szülőknek is van jó hírem, akiknél már ovis, kisiskolás vagy kamasz a gyerek de még nem sikerült a mesét, a könyveket a a család életébe beilleszteni: soha nem késő! Nem egy olyan, ma már művészetekkel, irodalommal foglalkozó hazai hírességet hallottam mostanában nyilatkozni, akik 10-14 koruk táján leltek rá a könyvekre. Meggyőződésem, hogy mindenki számára létezik az az egy könyv, ami beszippantja és onnantól nem lesz megállás. Ezért benneteket is arra biztatlak, fussátok át az olvasóvá nevelés állomásait és csatlakozzatok hozzánk! :D

A cikk megírásához óriási segítséget kaptam Bakó Katalintól, az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Gyermek -és Ifjúsági Irodalmi Különgyűjteményének referensétől, könyvtárostól, aki jómaga is 3 olvasót nevelő anyuka! :D 

Lássuk tehát a legfontosabb állomásokat!

Tovább